måndag 26 februari 2024

Lektion 6 " Förlänga och förkorta bråk "

 

Uppstart

Dagens lektion handlar om att förlänga och förkorta bråk och se samband mellan bråkform och decimalform.

När vi förkortar eller förlänger ett bråk  behåller det samma värde även om täljare och nämnare skrivs med andra siffror.

När vi förlänger och förkortar bråk så multiplicerar vi med 1 men skriver det i bråkform med samma täljare och nämnare. Alla tal som multipliceras med 1 behåller sitt värde.


Arbetspass

Gemensam genomgång

Vi ritar figurer som visar femtedelar och åttondelar:

- Femtedelar till tiondelar, vi ritar en rektangel och delar den först i fem delar.

- Fjärdedelar till åttondelar, vi ritar en kvadrat och delar den först i fyra delar.

Uppgifter:

1. Hur kan vi se att värdet av en femtedel är samma som värdet av två tiondelar ?

2. Skriv i decimalform: 3/5             4/5              6/5

3. Hur kan vi se att värdet av en fjärdedel är samma som värdet av två åttondelar ?

4. Skriv i decimalform: 2/8            3/8              5/8

Film

https://app.begreppa.se/videos/matematik/olika-talformer/brakform-decimalform-och-procentform-ak-7-9


Parvis arbete

Vem eller vilka har rätt ? Sidan 164. Vem eller vilka  håller ni med ?


Eget arbete

Basövningar arbetsblad:

1. https://www.matematikxyz.com/larare/ewExternalFiles/X%20AB%20021%20Brakform%20och%20decimalform%201%20v-1.pdf

2.https://www.matematikxyz.com/larare/ewExternalFiles/X%20AB%20022%20Brakform%20och%20decimalform%202%20v-2.pdf


Matteboken sidan 158-159


Röd kurs sidan 180

Avslut

Skriv bråket i decimalform: fjärdedelar, femtedelar och tjugondelar. Tre tärningar som bestämmer täljaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lektion 7 " Valda Np-uppgifter + årskursdiagnos "

Uppstart Idag får ni kolla på ett Nationellt prov i matematik för år 9. Jag har markerat de uppgifter som jag bedömer att ni har möjlighet a...