torsdag 7 oktober 2021

Multiplikation med 10, 100 och 100

Uppstart

Målet med lektionen är att du kan använda positionssystemet när du ska multiplicera med 10, 100 och 1000

Arbetspass

Gemensam genomgång

Rita 10 positionsrutor och sätt ut decimaltecken i mitten

Vi bygger ett tal och använder tiosidig tärning. Tärningen kastas 5 gånger och varje siffra ska sedan placeras i positionssystemet.
  1. Första siffran placeras i tiotalspositionen
  2. Andra siffran placeras i entalspositionen
  3. Tredje i tiondelspositionen
  4. Fjärde i hundradelspositionen
  5. Femte siffran i tusendelspositionen
Metod

När vi multiplicerar med 10 ökar värdet på alla siffror med 10 vilket betyder att siffran byter position och flyttas ett steg åt vänster.

Multiplikation med hundra är samma sak som 10 X 10. Alla siffror flyttar därför två positioner åt vänster.


Multiplikation med tusen är samma sak som 10 X 10 X 10. Alla siffror flyttar därför tre positioner åt vänster.

Eget / parvis arbete

Uppgift 1

Genomför multiplikation med 10 , 100 och 1000. Utgå från talet som vi byggt på tavlan.

Uppgift 2

Räkneuppgifter med facit. Öva multiplikation med 10, 100 och 1000. Klicka här !

Uppgift 3

Öva mer i X-boken på sidan 63 - 66. Välj vilken nivå du vill starta på. Om du vill så är det okej att börja på nivå 4.

Avslut

Sammanfattning av lektionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lektion 7 " Valda Np-uppgifter + årskursdiagnos "

Uppstart Idag får ni kolla på ett Nationellt prov i matematik för år 9. Jag har markerat de uppgifter som jag bedömer att ni har möjlighet a...